Søg titler, forfatter m.v.her:
Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift
Det faglige vindue for anvendt psykologi
REDAKTION OG INFO » Forfattervejledning
 

Vidste du...
Pædagogisk
Psykologisk Tidsskrift er bedømt gennem peer review og registreret i Forsknings- og Innovationsstyrelsens autoritetsliste over tidsskrifter,
der udløser points ( niveau 1)

i Den bibliometriske forskningsindikator.

Læs mere >>>

VEJLEDNING TIL FORFATTERE

Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift

Udgivelse
Tidsskriftet udsendes til medlemmer af Pædagogiske Psykologers Forening og til øvrige abonnenter med seks numre om året, i alt ca. 450 sider.

Den røde Serie
Serien er en "værktøjsserie", der optager erfaringer fra praksis, projekter i udvikling og rapporteringer. Serien henvender sig til undervisere og studerende inden for professionsuddannelserne med hovedvægt på det pædagogisk-psykologiske område og til lærere, psykologer og forskere.

Den blå Serie
Serien indeholder mere omfattende, videnskabelige afhandlinger og rapporter inden for det pædagogisk-psykologiske fagområde. Læseren gives mulighed for at få kendskab til forskerens præmisser og arbejdsmetoder.

Manuskriptvejledning
Redaktionen modtager gerne manuskripter til såvel tidsskriftet som rød og blå serie. Manuskripter sendes til den ansvarshavende redaktør som e-mail. Artikler til tidsskriftet bør normalt ikke være længere end 12 sider incl. eventuelle illustrationer. Husk at bruge afsnit og mellemoverskrifter.

Artiklen forsynes med en ”manchet”, dvs. en introduktion og appetitvækker til indholdet. Manchetten bør kun have et omfang på 4-8 linjer. Der skrives desuden et ”abstract” – gerne på engelsk. Abstractet giver i ganske kort form et resumé af indholdet; det bør kun have et omfang på 10-15 linjer. Der medsendes forfatternavn, titel, arbejdssted, telefon og postadresse.

Litteraturhenvisninger følger APA-referencestilen (www.apastyle.org). I den løbende tekst angives forfatter efterfulgt af årstal i parentes, fx (busck, 2008). Litteraturhenvisninger samles efter artiklen under titlen Litteraturhenvisninger og præsenteres alfabetisk med hængende indrykning.

Ex:
Busck, I. (2008). Reflektionsrum: Et redskab i konsultativ praksis. Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, 45(1), 31-41.
Murphy, J.J. & Duncan, B.L. (2007) Brief intervention for school problems - outcome informed strategies. New York: Thew Guilford Press.
Hansen, K.G. (2004). Børn med emotionelle forstyrrelser og børn med adfærdsforstyrrelser. I. Fleicher, A.V. & Thomsen, J. (red.), Håndbog i WISC-III tolkning (11-43). København: Dansk psykologisk Forlag.
Se i øvrigt:
Referér korrekt!: Om udarbejdelse af bibliografiske referencer.
http://iva.ku.dk/refererkorrekt/

Noter i teksten markeres med fortløbende tal og samles bagest i artiklens tekst. Tabeller og figurer anbringes efter artiklen og litteraturhenvisningerne med angivelse af den løbende tekst, hvor omtrent de bør placeres.

Også ufærdige manuskripter og idéoplæg modtages gerne. Redaktionen kan evt. yde vejledning til udarbejdelsen.

Se i øvrigt yderligere vejledning og inspiration:

Vejledning i at skrive en​ artikel til PPT på baggrund af en universitetsopgave eller afhandling.

Artikel:

Charlotte Wegener: Skriv med glæde – få mere lystbetonede og fleksible skriveprocesser
 

Der ydes ikke honorar til forfattere og redaktion, men forfattere modtager tre numre af den pågældende publikation. Ophavsretten til artiklerne tilhører Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift i et år, hvorefter den deles mellem tidsskriftet og forfatter.

Redaktionen samarbejder med det norske tidsskrift for psykologer  "Psykologi i kommunen", hvilket giver mulighed for udgivelse af særlig relevante artikler også i Norge.


Bøger til anmeldelse
kan sendes til Henning Strand, PPR, Dyrespringvej 2, 2730 Herlev.

Kontakt Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift
Har du spørgsmål vedrørende Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift er du altid velkommen til at ringe til Salgsafdelingen: telefon 45 46 00 50,
eller at skrive til os >>>

NYHED! "PPR i beredskab"
"Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift" har udgivet et temanummer, der giver overvejelser og beskrivelser af de tendenser, udfordringer, dilemmaer, muligheder og ideer til konkrete strategier og veje for PPRs fremtid. 

Se mere om dette nummer
Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift | Havrevænget 9 | 4681 Herfølge | Tlf.: 23600055 | Salg tlf.: 45460050